1968-ban fejlesztették és 1970-től kezdték gyártani a 344-es egyik utódjául szánt Csepel D-566-ost, vagyis az 5 tonnás 6×6-os hajtásképletű, független kerékfelfüggesztésű katonai járművet. A MAN motorral szerelt jármű korát megelőző megoldásokkal rendelkezett, például szereléshez a ma is ismert módon kellett előrebillenteni a fülkét. Kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett: a kerékpáronként szabályozható differenciálzár miatt, ha két oldalt egy-egy kereke érintkezett csupán a talajjal, már meg tudott mozdulni.

Prototípusként egy darab készült egy különleges változatából, a D-588-asból, melyre a BME mérnökei terveztek egy daru felépítményt. A roppant erős jármű mérnöki csoda volt – de olyan magas költséggel lehetett volna sorozatgyártani, hogy inkább elvetették.

A D-566 egy működőképes példánya megtekinthető a Csepel Autó Gyártmánymúzeumban!

Vélemény, hozzászólás?