Tudták, hogy még a Trabant megjelenése előtt majdnem elindult a kisautógyártás Magyarországon? Akinek a nevéhez fűződik ez a történet, ő nem más, mint Pentelényi János, aki a Csepel Autógyárban dolgozott több, mint húsz éven át. Ismerkedjünk meg vele!
Pentelényi János 1911-ben született Sopronban. Miután érettségizett a budapesti József Nádor Műszaki Egyetem hallgatója lett. 1930-ban Weimarban autó- és repülőgép szakon kezdte meg tanulmányait, és kitűnő minősítésű oklevelet szerzett 1933-ban. Ezután hazatért Magyarországra, megnősült, majd Csepelen a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek szerkesztési osztályán helyezkedett el, ahol autó- és repülőgépmotorokat szerkesztettek, valamint részt vett motoralkatrészek és motorkerékpárok tervezésében is.
1946-47-ben Pentelényi János, az általa már 14 évesen megálmodott kisautó terveit megrajzolta, melyet a csepeli gyár vezetői nagy örömmel fogadtak és rövidesen meg is építették a „Pente 500” típusú autót. Majd egy évvel később, ennek továbbfejlesztett változata a „Pente 600” próbakocsija is elkészült. Ezzel nemcsak egy gyermekkori álom valósult meg, hanem a gyár is nagy üzleti lehetőséget látott a kisautógyártásban. Egy egyszerű szerkezetű, hosszú élettartamú, kis előállítási költségű autót akart létrehozni. Az autó 560 kg volt, 15 lóerős, 4 személyt szállított és alig fogyasztott többet, mint egy motorkerékpár. Áramvonalas karosszériát, és kétütemű, kéthengeres, léghűtéses farmotort kapott. A tervezett sorozatgyártásra azonban nem került sor, mert a kormányzat elutasította azt. Így az egyetlen Pente 600 próbakocsi 100000 km sikeres megtétele után a Közlekedési Múzeum raktárába került.
1949-ben Pentelényi János a Csepel Autógyárba került főkonstruktőrként, ahol az 52 mérnököt foglalkoztató tervezőintézetet vezette. Itt a motor és tehergépkocsigyártás továbbfejlesztésén dolgoztak, főként a speciális gépkocsik, terepjárók, nyergesvontatók, pótkocsik és autóbusz alvázak területén. Részt vett nemzetközi tárgyalásokon Kínával, Tibettel, Egyiptommal. Egyik legnagyobb sikerét a Csepel teherautók tibeti expedíciójával érte el 1956-ban, ahol ő volt az expedíció műszaki vezetője. Az embert és gépet próbáló út olyan sikeres volt és olyan jól teljesítettek a Csepel teherautók, hogy ennek hatására megnövekedett a Távol-Keletre irányuló magyar autóexport.
Forrás: Köves Elemér: Pentelényi János (1911-1996) emlékezete, Soproni Szemle 1997/3. szám Megemlékezések
Liener György: Papírautók és az igaziak, Autó-Motor 1962.02.15., 4. szám